Gepost op

Serie interviews: Deel 2 Helga Kos, schilder

In deel twee zoek ik Helga Kos op in haar prachtige Atelier de Kraamkamer. Voor mij was Helga het voorbeeld van een kunstenaar die als vanzelfsprekend haar werk maakte. Tijdens de Artist’s Way training besefte ik dat het ook voor haar nog altijd een uitdaging is.

Deel 2: Helga Kos, schilder

helga-kos-portrtet-400

Eigenlijk wilde ik altijd al schilderen. Maar ik ben opgeleid als vormgever en daarna heb ik jaren animatiefilms gemaakt. In die tijd schilderde ik naast mijn werk als filmmaker. Ik verdiende bakken met geld, maar had te weinig tijd om te schilderen. Toen heb ik een jaar vrij genomen en een atelier gehuurd. Maar het bleek niet zo makkelijk. Ik ben een terloops iemand. Sommige mensen produceren voortdurend, maar ik produceer in golven. Ik werkte vaak in een roes. Om in een roes te komen gebruikte ik vroeger drank of dan sliep ik twee nachten niet. Later creëerde ik deadlines door tentoonstellingen af te spreken en dan in de laatste maanden onder grote druk alles maken. Dat lukte altijd wel, maar dat is slopend, daar ben ik ziek van geworden. Toen besloot ik: Ik wil niet meer onder druk werken.

Vrije wil

Onbewust denk je dat het bij anderen wel makkelijk gaat, dat het bij hen vanzelf loopt. Maar doordat je tijdens de Artist’s Way training een groep mensen volgt, zie je dat iedereen gedoe heeft. Gedoe hoort bij het leven. Het gaat erom hoe je daarmee omgaat. Ik heb geleerd om het recht in de ogen te kijken. Dat werkt.

Het mooie aan de Artist’s Way vind ik dat je dus iets kunt doen aan je blokkades. Dat bevestigt voor mij dat je een vrije wil hebt, ondanks wat wetenschappers daarover zeggen. Voor de één is dat zwaarder dan voor de ander. Maar je kunt zeggen: ‘ik wil het anders’. Ik ben zelf bijvoorbeeld verlegen. Maar ik heb ooit gedacht: daar wil ik me niet door laten leiden, dan maar een rood hoofd als ik iets zeg.

Ik heb veel last van faalangst gehad. Tijdens de Artist’s Way training had ik soms het idee: ‘zelfs dit werkt niet voor mij, zo hardnekkig zijn mijn blokkades’. Maar dat was niet waar. Het lukte wel, alleen niet van de ene op de andere dag. Het had tijd nodig. In de de jaren erna heb ik echt op een nieuwe manier leren werken en op die manier een nieuwe serie werk gemaakt, waar ik blij mee ben.

De magie van het maken

In mijn lessen zie ik het vaak gebeuren: het papier dat naast het ‘echte werk’ ligt om dingen op uit te proberen, wordt onbedoeld mooi. Het gaat fout als je iets probeert te maken voor het resultaat. Als je maakt om het maken, als je maakt wat jij wil maken, gaat het meestal goed.

In één van mijn vroegste herinneringen zat ik op schoot bij mijn tante terwijl zij een poppetje voor mij tekende. Eerst was het niets, gewoon een cirkel, toen een rondje erin en nog één en ineens was het een hoofd met oogjes. Dat moment, dat vond ik een wonder. Dat is de magie van het maken.

helga-kos-niet-hier-niet-nu-02-gouache-622

Werk van Helga Kos is tot eind oktober te zien in C-LAB, de galerie van KUNSTWEST en het Tekenkabinet in Amsterdam en binnenkort in Pulchri in Denhaag.
Meer lezen kan hier: www.helgakos.nl/nieuws/

Helga Kos geeft schilder- en tekenles in haar Atelier De Kraamkamer. Ook is er mogelijkheid om mee te doen met het open atelier op donderdag.
Meer lezen kun je op www.atelierdekraamkamer.nl

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren